Головна » Давні поштівки »
Опубліковано 17.07.2013

Усипальниця родини Боїмів

 
Видавництво Салону польських художників (Краків). Графічна майстерня “Акрополь”. Бл. 1930-1931. № 86/22. З акварелі С. Бізанца

Видавництво Салону польських художників (Краків).
Графічна майстерня “Акрополь”.
Бл. 1930-1931. № 86/22. З акварелі С. Бізанца

Поряд з Латинською катедрою  знаходиться одна з кількох уцілілих каплиць. До 1776 р. храм знаходився на території кладовища, де було розміщено близько 20 каплиць. Коли до влади у Львові прийшли австрійці кладовище і каплиці були знищені, серед уцілілих залишились лише дві – каплиця Боїмів та каплиця Кампіанів.

Каплиця Боїмів – це оригінальна споруда, що не має аналогів у світі. Вона збудована у 1609 – 1617 рр. в стилі пізнього ренесансу з елементами маньєризму архітектором Андреасом Бемером на замовлення відомого львівського купця, що приїхав у місто з Угорщини, Георгія Боїма. Декоруванням будівлі займались Ганс Шольц та Йоган Пфістер.

Приїхавши у Львів члени родини Боїмів швидко ополячились та зайнялись, які і більшість тогочасних міських патриціїв, торгівлею та медичною практикою. До всього, вони ще й змінили традиційну для себе віру – протестантизм на католицизм.

Георгій (Дьйорді) Боїм прагнув аби каплиця стала усипальницею для трьох поколінь його сім’ї. Чи то за збігом обставин, чи за повелінням долі саме на третьому поколінні після смерті Георгія його рід і закінчився. У каплиці поховано 14 осіб з родини поміщика.

Основний матеріал з якого будували усипальню – піщаник. В основі будівлі – куб, над яким підіймається восьмигранна баня з ліхтарем. На вершечку куполу знаходиться скульптурна композиція сидячого Ісуса, що тримає на своїх плечах хрест.  Фасади будівлі покриті суцільною та глибокою кам’яною різьбою, так що ви не знайдете жодної не обробленої частини поверхні. Розібратись в хаосі фасадних скульптур надзвичайно складно, адже тут і статуї апостолів, і медальйони з пророками, сюжети із Святого Письма, маскарони, арабески, картуші, фестони з листям, що оповиті ювелірним орнаментом, квіти, фрукти, маски, звірині голови і безліч дрібних деталей.

Видавництво Салону польських художників (Краків). 1902, № 14. З акварелі С. Тондоса. У колекції є також пізніша версія, бл. 1930-1932 – серія 86/10

Видавництво Салону польських художників (Краків).
1902, № 14. З акварелі С. Тондоса.
У колекції є також пізніша версія, бл. 1930-1932 – серія 86/10

Внутрішній інтер’єр каплиці вражає не менше. Напроти входу в каплицю розміщений головний вівтар з гіпсовими горельєфами з життя Христа.  Головна тема вівтарних композицій – Страсті Христові. Відвідувачі усипальні можуть побачити не лише Новозавітні композиції – «Молитву Ісуса в Гетсиманському саду», «Тайну Вечерю», «Омивання ніг», але й старозавітній сюжет «Поклоніння агнцеві».

Привертає увагу епітафія з родиною Боїмів, автором якої є Йоган Пфістер. Чотирнадцять фігур – членів родини стоять на колінах склавши руки для молитви. Центральною частиною епітафії є скульптурна група «Пієта» – Божа Матір тримаючи Сина на руках оплакує його смерть. По боках «Пієти» великі скульптурки Георгія Боїма та його дружини Ядвіги, що стоять на колінах.

Найбільш вражаючою внутрішньою частиною каплиці є оригінальний напівсферичний купол, що композиційно та візуально продовжує стіни створюючи ефект висоти, про який важко судити, якщо розглядати капелу з зовні. Купол оздоблений трьома рядами касетонів, до того ж на нижніх двох рядах касетонів зображені бюсти облич із Старого Завіту. Фони касетонів зберегли сліди тогочасного забарвлення – ніжно-голубі тони. Природнє освітлення в каплицю потрапляє завдяки купольному ліхтарю, вітражі на якому забезпечують ілюзію небесної лазурі.

Над вхідними дверима розміщено два портрети Боїмів – засновника львівського роду угорця Георгія та його внука, лікаря Павла. Оскільки, покровителем родини був святий Георгій Побідоносець, то його скульптурні композиції також зустрічаються, як і на фасаді будівлі, так і у інтер’єрі.

В каплиці збереглись двоє дверей, одні з яких – муляжні, а от через інші можна спуститись у підземелля капели. Побутує думка, що підземний хід з каплиці вів до будинку Боїмів, тому, найчастіше, вони користувались не зовнішнім ходом, а внутрішнім. Історики сьогодні спростовують це твердження пояснюючи, що оскільки каплиця знаходилась на території кладовища, то тунель потрібно було б прокладати попри поховання, на що навряд чи погодились замовники капели.

Усипальниця Боїмів – це не розкрита загадка серед архітектурних ансамблів площі Ринок. Кожна скульптура, кожен рельєф, кожне зображення наповнені колосальним символізмом, який ще доведеться довго пізнавати.

Видавництво “Штука”, Краків. 1928. № 29

Видавництво “Штука”, Краків. 1928. № 29

Видавництво Салону польських художників (Краків). Графічна майстерня “Акрополь”. Бл. 1930-1931. № 6

Видавництво Салону польських художників (Краків).
Графічна майстерня “Акрополь”. Бл. 1930-1931. № 6

Видавництво “Полонія”, Краків. Бромотон № 68. Фото А. Ленкевича. 1933

Видавництво “Полонія”, Краків.
Бромотон № 68. Фото А. Ленкевича. 1933

 
Розповісти друзям через соціальні мережі
 
 
Немає коментарів
 
 
Залишити коментар