Головна » Видатні особистості »
Опубліковано 17.10.2013

Надгробки та епітафії скульптора Яна Пфістера

 
Видавництво Францишека Ніжаловського (Львів, готель “Жорж”). 1900. № 2785. З акварелі А. Сетковича

Видавництво Францишека Ніжаловського (Львів, готель “Жорж”).
1900. № 2785. З акварелі А. Сетковича

Німець за походженням, вроцлав’янин Ян (Йоган) Пфістер з’явився у мистецькому середовищі Львова в кінці  ХVІ — першій половині ХVІІ ст. Документальні записи про роки приїзду та перебування його у Львові поки що не виявлені. Знайдено запис в інвентаризаційному документі одного з найбагатших львівських купців Яна Домагалича, який свідчить, що 1612 р. митець уже працював у місті.

Народився Ян Пфістер у 1573 р. під Вроцлавом у сім’ї художника і скульптора Георга Пфістера, вихідця з німецького міста Хайльбронна, та Марти Схевіц. Георг та Марта виховували п’ятьох дітей, з яких батьківське прізвище прославив не лише Ян, але і його старший брат Каспер, який був відомим вроцлавським ювеліром.

Низка дослідників сходяться на думці, що вже у 1607 р. Ян Пфістер переїхав до Львова.

У львівських архівних записах 1617 р. згадано дружину Пфістера – Катерину з роду Свьонткевич. Натомість в архівах знаходимо відомості про те, що скульптор Пфістер був жителем Бережан (Тернопільщина) – міста, що тоді належало поміщикам Сенявським.

У 1620 р. Пфістер вирізьбив своє прізвище на надгробку краківського каштеляна Януша Острозького і його дружини Зузанни Середі в колегіальній церкві (нині собор) у Тарнові. У тому ж році його прізвище уже фігурує у львівських архівах, а у 1633 р. він знову числиться у бережанських записах. Точної дати смерті скульптора немає, відомо лише, що у львівських архівних записах, датованих 1642 р., Ян Пфістер згадується як померлий. У Пфістера було щонайменше двоє дітей, але відомості залишились лише про дочку Ганну і сина Яна, який, як і його батько, опанував професію скульптора в Бережанах. Письмові згадки про Яна Пфістера вказують, що він був відносно багатою людиною.

Єдиним безсумнівним підтвердженням творчості скульптора є надгробок Острозьких в Тарнові, виконаний з мармуру і алебастру. Поєднання різних стилів в цьому чудовому пам’ятнику доводить, що Пфістер був не єдиним його виконавцем. Вважається, що гробниця будувалась у два етапи. У період з 1605 до 1612 р. зробили фундаментальні основи архітектурної споруди та алегоричні і біблійні фігури в нішах. У цей же період в Гданську активно працював голландський скульптор Віллем ван ден Блок. Цілком можливо, що Пфістер був там його помічником. Другий етап робіт над епітафією припав приблизно на 1620 р., коли вроцлав’янин вже самостійно виконав решту фігурних композицій і декоративних прикрас.

Видав Ян Бромільський у Львові. 1908-1909

Видав Ян Бромільський у Львові. 1908-1909

На основі стилістичного аналізу та історичних фактів Пфістеру приписують чимало робіт, виконаних з каменю у Львові та у Бережанах. У Львові скульптор виконав частину скульптурного декору Каплиці Боїмів (1609-1611 рр.), нижню частину надгробку родини Боїмів (фігури Георгія Боїма та його дружини Ядвіги, скульптурну групу «П’єта», 1640 р.), а також епітафію Зигмунта Бреслера у цій каплиці, надгробок Яна Свошовського у Домініканській церкві, надгробок архієпископа Яна Замойського та епітафію вікарію Томашу Піравському в катедрі. У Бережанах йога авторства вважаються надгробки з червоного та чорного мармуру в західній каплиці замкового костелу: пам’ятник коронному підчашному Адаму Ієроніму Сенявському, зведений за кошти його вдови Катерини Костки (Сенявської) (1627 р.), також надгробки її трьох синів – Олександра, Прокопа та Миколая, зроблені пізніше – близько 1636-1641 рр. Крім того Пфістеру приписують ліпний декор куполу і кам’яний портал каплиці в Бережанах та виконання моделі олов’яного саркофагу для одного  з родини Сенявських.

З ім’ям Пфістера пов’язують ще кілька робіт, виконаних з дерева, а саме: розп’яття в церкві єзуїтів у Львові (1616-1619 рр.), скульптура головного вівтаря у парафіяльній церкві в Бережанах (1638 р.), а також вівтар церкви в Дунаєві, фрагменти якого зараз зберігаються у Львівському музеї етнографії та художнього промислу.

Здебільшого Пфістер працював з каменем, хоча у його доробку були роботи з дерева. Дослідники творчості видатного скульптора вважають, що Пфістер завдячує своїй освіті Гансу Гофману зі Страсбурга, який, одружившись з вдовою Грегора Пфістера, перейняв його справу. Проте, значно більше він завдячує голландському скульптору Віллему ван ден Блоку, який співпрацював із Пфістером в Тарнові. Недосвідчений Ян перейняв у скульптора багато знань та вдало використав цей досвід у свої роботах.

 
Розповісти друзям через соціальні мережі
 
 
Немає коментарів
 
 
Залишити коментар